رگولاتوری

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(www.cra.ir) با استناد به ماده ۷ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب 1382/09/19 مجلس شورای اسلامی از تجمیع معاونت امور مخابراتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل ارتباطات رادیویی، به منظور ایفای وظایف و اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس شده است. این سازمان یک نهاد مستقل قانون‌گذار و نظارتی است که نقش آن رقابتی کردن بازار ارایه خدمات مخابراتی، بالا بردن سطح کیفی سرویس‌ها و ارایه خدمات آن‌هاست. یکی از اصلی‌ترین وظایف این نهاد رونق بخشیدن به فرآیند خصوصی‌سازی‌ست که به این موضوع در اساس‌نامه سازمان نیز اشاره شده است.سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور اجرای مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و تحقق اهداف و ایفای وظایف مورد نظر در بخش ارتباطات رادیویی تاسیس شده و رییس این سازمان معاون وزیر است.

اصلاح و تجدید ساختار بخشهای ارتباطی کشور

تصویب ضوابط و مقررات مربوط به صدور پروانه فعالیت برای ایجاد شبکه و ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات در قلمرو شبکه‌های غیرمادر

تعیین سیاست نرخ‌گذاری و تصویب تعرفه و نرخ ارائه خدمات در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و تصویب جداول و نرخهای کلیه خدمات ارتباطی

سیاست‌گذاری درخصوص صدور مجوز فرکانس و تعیین و دریافت حق‌ امتیاز صدور مجوز

رعایت عدالت، انصاف، اخلاق مداری، صراحت، شفافیت و ایجاد فضای رقابتی سالم

تثبیت جایگاه سیاست‌گذاری و نظارتی حاکمیت کلی و فاصله گرفتن از امور تصدی‌گری غیرضروری

تسهیل حضور بخش غیردولتی و ترغیب آن برای مشارکت حداکثری در عهده‌داری امور تصدی‌گری

حفظ منافع ملی

حفظ رقابت سالم در میان فعالان

ریشه کنی فساد

یکی از مزایای وجود رگولاتوری این است که زمینه حضور و مداخله حداکثری مشترکین را تامین و صرف نظر از کارکرد نظارتی این سازمان که موجب ارایه کالا و خدمات با کیفیت و بهای مناسب می‌شود، از بروز شکاف میان مشترکین و حقوق آنان در این حوزه جلوگیری می‌کند. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (www.cra.ir) می‌تواند با اتخاذ تدابیر مناسب، از موضع حاکمیت وارد عمل شده و حقوق مشترکین را تامین کند. بر این اساس، مقررات مربوط تحت عنوان مقررات روابط دارنده‌ی پروانه با مشترکین در ارایه خدمات شبکه‌ی انتقال داده‌ها تدوین شده و در پروانه لحاظ گردیده است.

مشخصات و نرخ خدمات باید به نحو مناسب و کامل، به طور رایگان به اطلاع متقاضیان و مشترکین رسانده شود.

اطلاعات و جزییات دقیق تماس با شرکت، ساعت فعالیت و راه‌های برقراری تماس به صورت مشخص در اختیار مشتریان قرار گیرد.

شرکت فناپ تلکام به عنوان دارنده‌ی پروانه (FCP) تنها مجاز به ارایه‌ی خدماتی‌ست که در متن پروانه یا پیوست‌ها، به صورت مشخص به آن اشاره شده باشد.

شرکت فناپ تلکام به عنوان دارنده‌ی پروانه (FCP) تنها در محدوده جغرافیایی مشخص شده در پروانه، مجاز به فعالیت سازمانی است.

دارنده‌ی پروانه موظف است زمان شروع و مدت ثبت‌نام، چگونگی دریافت وجه، نحوه‌ی دریافت مدارک، زمان برقراری خدمات و دیگر توضیحات مورد نیاز برای تهیه و دریافت یک سرویس را به روش مناسب به مشتریان و استفاده‌کنندگان اطلاع دهد.

در صورت اختلاف بین دارنده پروانه و مشترکین و متقاضیان یا در صورتی‌که هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، در مرحله‌ی اول دو طرف از طریق مذاکره برای رفع اختلاف اقدام خواهند کرد و در صورت محقق نشدن توافق، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌تواند وارد عمل شود و طبق شرط اعلام شده در شرایط پروانه عمل ‌کند.

دارنده‌ی پروانه موظف است مشکلات و خرابی‌های احتمالی در برقراری سرویس و ارتباط مشترکین را ظرف مدت اعلام شده برطرف کند.

درخواست خدمات از سوی متقاضی به هر تعداد بلامانع است.

ارایه خدمات در محدوده امکانات فنی هر مرکز، با رعایت حق تقدم نوبت متقاضی انجام می‌شود.
تبصره: دارنده‌ی پروانه مکلف است برای ایجاد امکانات فنی مناسب برای پاسخ به نیازهای متقاضیان تا حد امکان تلاش کند.

قطع موقت خدمات با تکمیل فرم تقاضای قطع توسط مشترک و یا وکیل قانونی وی و یا استفاده کننده (با ارایه مدارک مندرج در دستورالعمل اجرایی) و یا هر یک از وراث پس از تسویه حساب آبونمان و دیون معوقه با دریافت تعهد از استفاده کننده و یا از ورثه مبنی بر پاسخ‌گویی به مدعی انجام می‌پذیرد.

ارایه مجدد خدمات با تقاضای کتبی صاحب امتیاز یا وکیل قانونی وی با استناد اسناد معتبر با ارایه برگ تسویه حساب آبونمان و سایر دیون خدمات انجام می‌پذیرد.

پیش ­نویس"ضوابط و چارچوب­ های توافق ­نامه­ های سطح خدمات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات "با هدف بررسی و تعیین بازارها و خدماتی که نیاز به ارایه چارچوب توافق نامه سطح خدمات یا حدود آستانه از سوی رگولاتوری دارند و همچنین تعیین ساختار مناسب برای چارچوبSLA  این نوع از خدمات باتوجه به لایه­ های مختلف شبکه که در ارایه یک خدمت وجود دارد، تدوین شده است.

با توجه به تحولات تکنولوژیک در حوزه توسعه زیرساخت های ارتباطی به ویژه در بخش شبکه های تلفن همراه سرمایه گذاری جدی در سطح جهان برای راه اندازی شبکه های مبتنی بر G در حال انجام است و سیاست های جدی از سمت رگولاتوری ها در جهت تشویق اپراتورها به منظور راه اندازی و پیاده سازی این شبکه صورت گرفته است. این سیاستگذاری ها با هدف کاهش هزینه ها و ریسک سرمایه گذاری از یک سوی و تحریک تقاضا برای خدمات نوین مبتنی بر فناوری های G از سوی دیگر است.طبیعتاً سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان متولی اصلی در این حوزه باید نقشه راه و برنامه اجرایی مؤثری در این جهت داشته باشد.

ایجاد کمیته راهبری گذار به نسل پنجم شبکه های ارتباطی کشور (G) متشکل از مسئولان ارشد سازمان، اپراتورهای تلفن همراه و ذینفعان دیگر متناسب با صلاحدید سازمان جهت هم اندیشی و همفکری در راستای نیل به هدف مذکور میباشد. از وظایف مهم این کمیته تدوین نقشه راه گذار به نسل پنجم شبکه موبایل کشور بوده است که اقدامات مهمی تاکنون جهت آماده سازی آن از سوی رگولاتوری از جمله برگزاری جلسات متعدد بحث و همفکری با حضور مشاوران، صاحبنظران و اپراتورها صورت گرفته است.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشنهاد سازمان را در خصوص بازنگری مصوبه شماره ۵۳ مورخ ۸۷/۰۹/۱۰ با موضوع "آیین نامه تایید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات" که در راستای اجرای بند "ل" ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد بند ۲ ماده ۶ اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر "اعمال استانداردها، ضوابط ونظامهای کنترل کیفی و تأییدنمونه تجهیزات (Type Approval) در ارائه خدمات و توسعه و بهره‌برداری از شبکه‌های مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات در کشور" تدوین شده بود، مورد بررسی قرار داد و با هدف حصول اطمینان از سازگاری و انطباق تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات با استانداردها و الزامات فنی ملی و بین المللی به گونه ای که ضمن حفظ سلامت و ایمنی در استفاده و کار با تجهیزات، بر عدم ایجاد اختلال آن تجهیزات در شبکه های ارتباطی و فناوری اطلاعات و یا تجهیزات ارتباطی دیگر اطمینان حاصل شود و از سویی دیگر شفاف سازی، تسهیل و روان سازی هرچه بیشتر در فرآیندهای آزمون سازگاری تجهیزات با استانداردهای مربوطه و صدور گواهی تأیید نمونه محقق شود.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با توجه به مطالعات و بررسی­های انجام شده در خصوص نحوه تعرفه­ گذاری خدمات در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) در دیگر کشورها و رویکردهای حاکم بر نظام تعرفه در بازارهای رقابتی و نیمه رقابتی و نحوه و سازو کارهای مطرح در کشورهای پیشرو در بخش ICT؛ موضوع آزادسازی تعرفه­ گذاری در بازارهای خرده فروشی ارتباطات همراه و ثابت (اعم از سیمی و بی­سیم)را در دستور کار بررسی قرار داده است. بر همین اساس پیش نویس موضوع جهت  طرح در کمیسیون به نحوی تدوین شده است که از آن مسیر امکان رقابتی شدن هرچه بیشتر بازار؛ ارائه خدمات در بسته­ها و طرح­های متنوع و البته مقرون به­ صرفه و مورد نظر مشترکین فراهم می­شود و همچنین امکان توجیه­ پذیری اقتصادی هرچه بیشتر را در ارائه خدمات از سوی ارائه کنندگان خدمت با در گرفتن طرح­های تجاری شرکت­ها (که یقیناً از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت خواهد بود) و هزینه­ های مترتب بر ارائه خدمت، از سوی هریک از ارائه کنندگان قابل تامین می­­داند.

مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات

FCP و سروکو
صدور پروانه
آیین‌نامه
سامان‌دهی
و توسعه
سامان‌دهی
مقررات حاکم
بر عمده فروشی
بیت استریم